DRIKKES MER ENN 130 MILLIONER GANGER HVER DAG I VERDEN

FANTA ER NEST ELDST MERKEVARE I THE COCA-COLA COMPANY OG NEST STØRST BRAND UTENFOR USA

1955

BEGYNNELSE

Fanta Appelsin ble introdusert i Napoli, Italia, 29. april 1955. Napoli tapperi var den første til å produsere og selge den nye Fanta Appelsin og brukte lokale sitrusfrukter til det.

DESIGNERFLASKE

Den berømte designeren Raymond Loewy sendte inn 25 eller 30 design - både for Fanta flaske og for logoen. Ringflasken, med Loewys "twin-peak" logo design, ble valgt.

1960

FANTA KOMMER TIL USA

Fanta ble introdusert i USA som varemerke for fruktsmakende brus som selges av Coca-Cola tapperier.

1969

SÅ GODT, AT DET ER MORRO Å VÆRE TØRST

Til 1969, Fanta Appelsin hadde blitt verdens største fruktsmakende brusmerke

1979

FANTA REISER TIL RUSSLAND

Fanta Appelsin ble solgt i Sovietunionen fra begynnelsen av 1979

1994

FØRSTE BOKSTAV

I Stillehavsområdet hjalp en animert TV-figur med TV-skjerm på sin T-skjorte dele Fanta moroa

2000

FANTA PLASK

En ny karakteristisk plast (PET) flaske for Fanta ble utviklet, med kallenavnet "Splash" flaske. Den morsomme og uvanlige formen på Splash flasken representerte den morsomme ånden av Fanta.

2002

WANNA FANTA! DON’T YOU WANNA?

Fantanas" - fire flotte damer som representerer ulike Fanta smaker - ble introdusert i et populært annonsekampanje.